Wist je dat...
Fietsenberg

Slijkstraat 10 - 3212 Pellenberg

Wist je dat...?

Hier vind je regelmatig nieuwe interessante weetjes ivm het fietsen.

Dit kunnen nieuwsartikels zijn, testen/reviews, enz...

Bezoek deze pagina zeker regelmatig om de nieuwe items te lezen!  :-)

 

 

 

Veel leesplezier!

 

 

Q. Wat met een fietsaccu?


16/01/2023 | Fietsaccu's


Dat fietsaccu's gevaarlijk kunnen zijn is een publiek geheim.
Hieronder geven wij enkele tips mee voor de veilige omgang en duurzaam gebruik ervan.


Veiligheidstips en -weetjes

  • Gebruik steeds de juiste lader voor je accu.
  • Laat een accu niet langdurig in de zon of regen staan.
  • Bewaar een accu niet bij erg lage of hoge temperaturen.
    Ideaal is kamertemperatuur of tussen 12°C en 25°C.
  • Geef een accu direct na gebruik minstens een half uurtje tijd om te acclimatiseren alvorens ze opnieuw op te laden.
  • Zorg dat een fietsaccu in huis zich altijd in de buurt van een rookmelder bevindt. Bij voorkeur kort bij een uitweg naar buiten.
  • Laad een accu altijd op onder toezicht.
  • Koppel de lader los als de batterij vol is en laat de lader dus niet onnodig aangekoppeld.
  • Bewaar een accu niet in een vochtige ruimte.
  • Laat je accu nakijken na een aanrijding of een ernstige val en zeker bij schade.
  • Wees dubbel voorzichtig met B-kwaliteit en (slecht) gereviseerde batterijen.
  • Als je accu opmerkelijk schokt/rammelt op je fiets, laat de fiets dan nakijken.
  • Haal nooit zelf een accu open wegens gevaar voor elektrische schok en brand.
  • Gebruik nooit accu's en laders van naamloze merken.
  • Lees altijd de handleiding van je fiets/accu/lader alvorens ze in gebruik te nemen.

 

Duurzaamheidstips en -weetjes

  • Vooreerst: men kan geen minimum levensduur of minimum aantal kilometers voor een fietsaccu garanderen.
    Er spelen teveel factoren die de levensduur ervan bepalen.
  • Hoe ver geraak je met een fietsaccu met een bepaalde capaciteit?
    Ook een vraag waarop moeilijk een antwoord te formuleren valt omwille van de vele bepalende factoren.
    Al heeft Bosch e-Bike een simulator online geplaatst die er wel een beeld kan van geven.
    Deze simulator is doorgaans bij benadering ook redelijk bruikbaar voor andere merken.
    Klik hier: https://www.bosch-ebike.com/be/service/actieradius-calculator
  • Bij erg koude temperaturen (zeker bij vrieskou) kan een accu makkelijk tot 30% van haar bruikbare capaciteit verliezen.
    Maar geen nood, wanneer het weer terug betert en de temperaturen terug stijgen, herstelt dit fenomeen zich.
  • Een accu op kamertemperatuur bewaren kan hierbij ook helpen.
  • Er bestaan isolerende (meestal neopreen) hoesjes voor fietsaccu's om ze te helpen beschermen tegen de weersomstandigheden.
  • Wanneer je je e-bike een tijdje niet gebruikt (bijvoorbeeld bij een winterstop), is het aangeraden om de accu op 2/3de of 60% à 66% laadvermogen weg te zetten.
    Je kan dit makkelijk herkennen: als je batterij 5 leds heeft, zorg dan dat er nog 3 branden.
    Een volle of te lege accu lang laten staan kan de accu heel snel doen verslijten.
  • Bij langdurige stockage van meer dan een maand, laad je best de accu elke maand minstens één keer op tot ze terug 2/3de vol is.
    Of je kan ze volledig opladen en nadien terug voor ongeveer een derde van de energie op rijden.
  • Demonteer bij een langdurige stockage de accu altijd van je e-bike.
  • Bewaar je accu in dat geval in een brandbestendige of minstens in een brandvertragende behuizing en nabij een rookmelder.


Q. Aquaplaning met de fiets?


28/02/2019 | Schwalbe


Wist je dat aquaplaning bij fietsen omzeggens niet bestaat en daarom het profiel van een band nauwelijks van belang is voor rijden op een egaal wegdek?
In theorie kan aquaplaning bij een fietsband pas optreden bij een snelheid van minstens 200 km/u.
Op een onverhard wegdek of bij winterse omstandigheden speelt het profiel daarentegen dan weer wel een grote rol voor het bekomen/behouden van grip.


Bron en meer informatie: Schwalbe


Q.  Moet je te voet of met de fiets door de sneeuw?

 

21/01/2019 | De Standaard

 

Dan zijn er ook een paar handige tips om veilig op je bestemming te komen.

   - Zet je zadel iets lager. Zo kan je makkelijker met je voeten bij de grond.

   - Kies voor een lagere versnelling.

     Zo hoef je geen grote kracht te zetten op de trappers.

     Want hoe zwaarder je moet trappen, hoe groter de kans dat het achterwiel onderuit schiet.

   - Laat lucht uit je banden. Als het bandoppervlak op het wegdek groter is, heb je meer grip.

     Je hoeft niet met al te zachte banden te rijden, maar hard opgepompte banden zijn in ieder geval onveilig op gladde wegen.

     Als de vorstperiode voorbij is, kan je de banden weer oppompen.

   - Rem niet of nauwelijks. Als je remt op een gladde ondergrond, slip je altijd weg.

     Doe het dus gewoon wat rustiger aan op de fiets.

 

Bron en meer informatie: De Standaard

 

Q.  Mijn fiets is gestolen!!! Wat nu?

 

22/09/2018 | Provincie Vlaams Brabant

 

Doe meteen aangifte bij de lokale politie met volgende gegevens:

   - je volledige naam en rijksregisternummer

   - gegraveerd of gelabeld

   - merk en model van de (brom)fiets

   - type (dames-, heren-, kinderfiets) en soort (klassiek, city, mountainbike, race, plooifiets, ...)

   - framenummer

   - kleur (hoofdkleur, kleuraccenten) en andere bijzondere kenmerken (stuur, zelfklevers, beschadigingen, ...)

Je kan je aangifte ook online doen via www.policeonweb.be

Zoek uit of jouw gestolen fiets werd teruggevonden via www.gevondenfietsen.be

Politie- of stadsdiensten plaatsen hier de fietsen op die zij terugvinden.

 

Bron en meer informatie: website Vlaams Brabant - Diefstalpreventie

 

Q.  Voor de automobilisten, maar ook interessant om weten voor fietsers, een artikel van GoCar.be

 

Dit zijn je rechten als je een fietser of voetganger aanrijdt en niet in fout bent

 

07/09/2018 | Jan Roodhooft, advocaat

 

Je rijdt met je wagen door het groen en rijdt een voetganger of fietser aan. Deze laatste raakt hierbij gekwetst en je wagen wordt beschadigd. Wat zijn dan je rechten en plichten?

 

Een voetganger en een fietser zijn wat men noemt ‘zwakke weggebruikers’. Ook al zijn ze bij een verkeersongeval ‘in fout’, toch hebben ze een aantal wettelijke rechten.

 

Ze worden sowieso vergoed

 

Ze worden namelijk sowieso vergoed als ze schade lijden ten gevolge van een ongeval waarbij een auto is betrokken. Ze hoeven daarbij niet te bewijzen dat jij als autobestuurder een fout beging. Sterker nog, ze krijgen deze vergoeding zelfs als ze zelf schuld hadden aan het ongeval.

 

De vergoeding wordt betaald door jouw verzekeraar. Hij vergoedt namelijk alle schade die het gevolg is van de lichamelijke letsels (zowel de fysieke als morele schade en de medische kosten) alsook de schade aan de kleding (met inbegrip van bv. bril, hoorapparaat, …). Andere schade (zoals bijvoorbeeld de beschadigde fiets) krijgt de zwakke weggebruiker niet terugbetaald. Je verzekeraar mag met dit ongeval geen rekening houden om je schadeverleden te bepalen. Hij mag je premie om die reden ook niet verhogen.

 

Er bestaat een uitzondering

 

Op de voorgaande regel bestaat een uitzondering. Als de fietser of voetganger ouder is dan 14 jaar en niet alleen het ongeval maar ook zijn gevolgen had gewild krijgt hij geen vergoeding. Deze uitzondering vindt dan ook zelden of nooit toepassing tenzij bijvoorbeeld bij een zelfmoordpoging.

 

Wat met jouw schade?

 

Raakt jouw voertuig beschadigd door het ongeval en was de fietser of voetganger in fout, dan kan je van hem een schadevergoeding vragen. Hij kan op zijn beurt vragen dat zijn familiale verzekering (als hij die tenminste heeft) deze schade dekt. De franchise moet hij dan wel zelf betalen.

 

Bron: GoCar.be - 08-09-2018

 

Q.     Wist-je-dat...

 

31-07-2018 | Kristof Vanheukelom

 

... je je eigen veiligheid kan verhogen door in de winterse periode over te schakelen op winterbanden voor je fiets?

 

Deze hebben "spikes" die zorgen voor betere grip in de sneeuw, op ijs en op ijzelplekken.

Ze verhogen dus je veiligheid en verminderen het onconfortabele gevoel, te kunnen uitschuiven.

Geen garantie op niet vallen, maar een grote hulp in stabiliteit bij ijzel op de baan.